Stoppbiljett. Avstigning Tranås! 

Utgivningsår: 2021

Formgivning: Britta Thurfjell

Samverkan med Kultivera Produktion

Stoppbiljett. Avstigning Tranås! Fritiof Nilsson Piratens tid i Sommenbygd 1921-1931 är en hyllningsbok till författaren som består av poesi, essäer och reflektioner som utgår från Piratens liv. 


Medverkande

 Ullias Berglund, Mikael Ekström, Jonas Ellerström, Magnus Grehn, Aleisa Ribalta Guzmán, Joanna Hellström, Lars-Börje Jacobson, Jonathan Jansson, Kjell Johansson, Iza Knutsson, Hedda Ragnarsson, Thilda Rydberg, Freke Räihä, Thilion Strömberg, Jonas B Svensson, Cecilia Vestgöte och Dominic Williams

Mellan någonstans och ingenstans

Utgivningsår: 2019

Genre: Antologi

Formgivning: Dominic Williams

Samverkan med Kultivera Productions, Iconau and Chap

I Mellan någonstans och ingenstans / Between Somewhere and Nowhere får läsaren ta del av 29 författares syn på Tranås. Många av dem är internationella författare som levt några veckor i residens i staden och under tiden gjort iakttagelser. Genom dessa iakttagelser får läsaren syn på sig själv; vi är nästan som den turkiska, den indiska, den kanadensiska, den walesiska eller den irländska författaren när vår värld speglas i deras texter. 


Medverkande

Jonas Bengt Svensson, Hanna Hallgren, Bengt O Björklund, Joakim Becker, Ullias Berglund, Christer Boberg, Anthony Jones, Melanie Perry, Colm Ó Ciarnáin, Anisur Rahman, Derek Coyle, Dominic WIlliams, Sine Ergün, Lucy Durneen, Ferhat Mahir, Dana Perry, Maria McManus, Freke Räihä, Ica Fisherström, Michelle Dooley Mahon, Chris Ozzard, Moheb Soliman, Inês Lampreia, Calvin Wharton, Tishani Doshi, Phelim Kavanagh, Eleanor Shaw, Rhian Elizabeth, Jeni Williams, Natalie Holborow.

Joakim Becker

Utgivningsår: 2020

Genre: Självbiografi

Formgivning: Britta Thurefjell

Omslagsbild: Jonas Bengt Svensson

Utgiven i samverkan med Chap

Minnesluckor och komprimerade dödsrunor är i samma stil [som Beckers poesi]. Pang på rödbettan, liksom. Inga omvägar, genvägar, omtagningar eller onödiga kruseduller. Osminkat, osentimentalt får man sig en dos verklighet som mänga av oss inte har en aning om, och många kanske inte heller vill veta något om. Men, det är Joakims berättelse, och det skulle inte vara Joakim om man inte mitt i all misär börjar flina över en underfundig, galghumoristisk ordjonglering som kanske inte tvättar bort svärtan helt men åtminstine ger en liten antydan till färg under det svarta. 

Ur Frank Bergstens efterord


"Ett halvår tidigare började jag plugga kärkortslära och klarade det teoretiska provet. Jag var så lycklig. Men helgen innan uppkörningen hände något förfärligt så jag kunde bara hantera situationen med ett gram amfetamin i armvecket. Min biologiska far är död. Någonstans under berusningen drabbas jag av en psykos utan att veta om det.


Jag har svalt en handfull tabletter. Under ambulansfärden till psykakuten i Eksjö slutar mitt hjärta att slå. Men man slår vant igång det igen"

Utgivningsår: 2019

Omslag och formgivning: Karl Larsson

Det har vid utgivningen av denna, Beckers fjärde diktsamling, gått sex år sedan debuten I mitt huvud: och andra dikter. Han fortsätter att vara trogen sin stil och sina teman. Finuerliga, snudd på naiva, men med svärta i humorn och kortkorta rader. Och nästan alltid sökande en punch line. Becker har cementerat en egen nicsh. Droger och självmordtankar, dåliga minnen och dåliga gener; inga främmande teman. Men i den här samlingen anar jag en vag tendens att låta det där allvaret ta lite mer plats på bekostnad av skratten. 

[---]

Välkomna in i huvudet på Joakim Becker. Vingarna bär och han fortsätter att flyga.


Ur förordet av Jonas Svensson


En om dagen


Det sägs att 

ett äpple om

dagen är bra

för magen


Jag tycker att

en dikt

om dagen

känns bättre

i magen.

Utgivningsår: 2016

Omslag och formgivning: Karl Larsson

I sällskapsrummet på en psykiatrisk klinik syns också en säkerhet med formen som inte var lika tydlig i debuten. En dikt som ”Intimt umgänge” innehåller kontrasterande ordlekar men också en mer djupgående psykologisk gestaltning:


Hettan var
olidlig, så vi
klädde av varandra
allt.


Jag märkte inte
kylan förrän
dagen efter – fullt
påklädd.


Det flitiga läsandet av dikter offentligt, ett disciplinerat arbete med nya dikter och debutbokens lättillgänglighet har gjort Becker till en uppskattad lokalpoet i Tranås. Den svartsynta humorn och förhållandet mellan ett friskt och ett sjukt psyke utvecklas dessutom i I sällskapsrummet på en psykiatrisk klinik, vilket ger vid handen att Joakim Beckers poesi kommer att spridas och läsas av människor som inte nödvändigtvis tycker om poesi men som dras till kombinationen av nyfikenhet, svartsyn och en stilla humanism.

Ur Peter Nybergs efterord

Utgiven 2013

Omslagsbild: Man med hund av Torbjörn Skobe

Formgivning: Lasse Grehn

Becker diktar sig ur sitt eget mörker och håller därmed demonerna i Schack. När jag läser Beckers dikter slås jag av hur ofta hjärnan, skallen och huvudet ingår: "jag vet vad han behöver - ett rejält kok stryk!", "Det är mörkt i huvudet", "Min hjärna fick nog och stack" och hur han pratar med någon i huvudet "i dag är han snäll". 


Dikterna är skrivna i en lite naiv stil som för tankarna till beatpoesi, rock och punktexter.

Ur Magnus Grehns efterord


Ur I mitt huvud: och andra dikter


Den jäkeln

Jag känner
min hjärna
bäst.
Jag vet vad
den behöver -
Ett rejält kok
stryk!


Läsa mellan raderna

"Du ska inte läsa
där, idiot!
följ texten rad för
rad, inte emellan
för där ska
nämligen dina tankar
rymmas..."

Köp en bredsida av Joakim Becker

John Bennett

Utgivningsår: 2010

Översättning av Frank Bergsten och Magnus Grehn

Omslag: Lasse Grehn

Rök och speglar är den första tolkningen av Bennetts texter till svenska. Hans texter handlar om människor som inte uppnått den amerikanska drömmen och som är något kantstötta av samhället. Det kan vara krigsveteraner som har svårt med återanpassningen till vardagen, eller författare om försöker överleva på sin konst. Ämnen som åldrande, ensamhet, krångliga relationer, alkoholproblem, politik, litteratur och existentiella frågor tas upp. Texterna är ofta desillusionerade, satiriska och lite cyniska men med en befriande humor.

Ur Rök och speglar


Kort Passage

Mänskligheten är
en liten
repa

evighetens
Lp.


Frank Bergsten

Utgivningsår: 2015

Formgivning: Karl Larsson

Utgivningsår: 2018

Formgivning: Karl Larsson

Hursomhelst, jag kontaktade Magnus Grehn och bytte till mig Franks första seriebok, Vivelsallad, och skrattade så jag grät när jag irrade omkring i Franks huvud. Humorn var absurd, komisk, ironisk, sjuk och alldeles, alldeles fantastisk. Varje bild var helt unik, och man visste aldrig vad som väntade, och det mina vänner, är det få som fixar. Franks andra bok Luddapa var precis lika bra och den tredje: Vuxenvälling, som du nu håller i, för Monty Python's Flying Circus arv vidare på allra bästa sätt. Samtidigt har han förfinat och utvecklat sin humor precis sådär lagom mycket. Gänget bakom Monty Python skulle varit stolta.

 

Mikael Ekström


"Med Frank Bergstens senaste alster i min hand börjar jag drömma om en ljus och lycklig och galen framtid då det arrangeras mästerskap i kast med buskiga ögonbryn och ljudboken Ernst & Schackrutorna möter Dödsbullen går att köpa på närmaste bensinmack. Vidare har efternamn som Estethamster, Banjostedt, Slembobb och Myggstav letat sig in i standardverket Våra namn och det finns ett tiotal tunga doktorsavhandlingar om den ickeexisterande Lars Norén-pjäsen Såriga själar och drömmar av napalm. Det är en det glada partajandets och de galna upptågens framtid, där de obligatoriska groggverandorna kränger av återkommande skrattanfall och oväntade spektakel."

Utgivningsår: 2016

Formgivning: Karl Larsson

Utgivningsår: 2019

Formgivning: Karl Lasrsson

Köp Frank Bergstens bredsida

Ann Charters

Utgivningsår: 2017

Formgivning: Peter Nyberg

Svensk/engelsk utgåva

Tomas Tranströmer dör en vecka efter den nära vännen Sam Charters, som han spelar piano fyrhändigt med i dikten ”Schubertiana”. Två änkor ser sina poeter sova är Ann Charters intima berättelse om att vara kvar efter att de två poeterna och musikerna somnat in.


”Plötsligt frågade Monica om jag var rädd för att dö, för att inte lämna, som hon kallade det, spår efter mig, som Tomas hade gjort genom sin poesi. 'Du kommer att bli ihågkommen för ditt arbete med Kerouac', försäkrade hon mig. Jag svarade att jag förstod det men fann mer tröst i tanken att jag skulle lämna två döttrar, Nora och Mallay, och barnbarn som spår efter mig. Jag tror att det förvånade henne.”

 

Derek Coyle

Utgivningsår: 2019

Formgivning: Karl Larsson

Översättning: Peter Nyberg, Anette Höglund och Frank Bergsten

Svensk/engelsk utgåva

Att läsa John Ashbery på Costa Coffee, Carlow / Reading John Ashbery in Costa Coffee, Carlow ger oss en möjlighet att följa med in i Derek Coyles rörliga sinne. Litteraturprofessor Coyle låter de historiska personligheterna i kulturen återupplivas och komma till tals: Mozart och Beethoven snackar över en pint på Tully´s bar, vi möter Kafka och Joyce, promenerar genom Chelsea Hotel och möter den världsberömda poeten Magnus Larsson i sitt hörn på Tranås stadshotell. Dikterna är vilda associationer, rytmiska och språkliga prövningar men i grunden berättande och direkta i sina flöden av oväntade scener. 


Ur Att läsa John Ashbery på Costa Coffee, Carlow


Du kan aldrig tänka dig att det var en stor kris

i världspolitiken. Barn som sprängs i Syrien.

I London planeras just nu bombdåd.

Mannen jag såg i spegeln på muggen,

han tror att apokalypsens fyra ryttare

snart ska synas på himlen

över Woodie´s. Han är rätt övertygad om att

Djingis Khan ska rida på en av dem,

John Lennon på en annan, en fena

på armborst, som har haft mängder

av tid att öva, och nu är han uttråkad.

Magnus Grehn

Utgivningsår: 2020

Formgivning: Mikael Sörling

Omslag: Mouse of Mars

Förord av Peter Murphy

I samverkan med Thunder & Lightning Records

Utgivningsår: 2021

Punk i Tranås

(Till Frank och löken)


Ett distat ackord

vars dopplereffekt

fortfarande hörs

ringande i mina

öron efter mer

än fyrtio år


laddad med en kasse folköl

och ungdomlig hybris

pendlande mellan

idealism och cynism


Anthony Jones

Utgivningsår: 2015

Formgivning: Karl Larsson

Översättning: Peter Nyberg

Svensk/engelsk utgåva

Anthony Jones dikter är präglade av hans bipolära sjukdom men också av hans lek med språk och rytmik samt de upplevelser han hade. Vid ett besök på Torpön fascinerades poeten om de festivallika stämningen mellan människor, men kontrasterar i dikten med namnet "Torpön" med vad som hände på Utöja, en liknande plats bara några år tidigare. 


Läs mer om Anthony Jones i Populär Poesi: Ett liv som binär stjärna


Flugsmälla


Jag är utmattad och utbränd

som humlor utan buskar

i dödskamp i slutet av sommaren

Jag kan inte utföra handlingen själv

Så snälla

Smäll mig


Camilla Mollung

Utgivningsår: 2022

Formgivning: Karl Larsson

Wittgensteins brorsas högra hand är en split med Peter Nybergs Ett innerligt sätt att förintas

13.


På min barndoms frusna sjö

har man ställt

muséer

katedraler

stora män

kolonner

mytologier

en jävla massa biblar

ännu fler namn

fraser och

citat


där under isen

i skuggan

speglar sig livet

med grodynglens svansar

vispande mot huden

Peter Nyberg

Utgivningsår: 2022

Formgivning: Karl Larsson

Ett innerligt sätt att förintas är en split med Camilla Mollungs Wittgensteins brorsas högra hand.

+

Utgivningsår: 2022

Formgivning: Karl Larsson

Nedladdningsbar e-bok som ett appendix till Ett innerligt sätt att förintas

Ibland flöt gäddskallar iland

bredvid bryggan. Urgröpta och slipade

låg de vita i handen. Somliga

så sköra att enbart sand

återstod sedan de gungats mot

insjöstenarna. Tandraderna var

vinklade ner mot svalget och

ögonhålorna låg runda och släta mot

fingertopparna. Det vita var

modellerat i ursprunget och berättade om

ett ålderdomligt ursinne. Inbäddat i skallarna

fanns något som existerade innan människan,

innan landmassorna. Ett vitt stoft

som förtätades till dimma över vassen.

Utgivningsår: 2018

Formgivning: Peter Nyberg

"Det är en djupt provocerande bok. I en mycket välvillig läsning är den en parodi på ryktesspridningen och skvallrets diskurs. Ur sina sammanhang lösryckta citat om känslomässigt upprörande ämnen, vare sig de är hämtade från medierna eller, ännu värre, från heliga skrifter, är ju en genre vi allt för väl känner från den "nya offentlighetens" allra obehagligaste skrymslen." 

Magnus William-Olsson


Våldsvana: samplingar och loopar består av två längre avsnitt: "papperseter" som innehåller citat från DN, SvD, SvT, Expressen och Aftonbladet. "om förintelse och kärlek" innehåller 18 citat från Gamla Testamentet, 18 citat från Nya Testamentet och 18 citat från Koranen. 

Utgivningsår: 2016

Formgivning: Peter Nyberg

"Att allt skulle vara som vanligt, att det mesta är vardagslunk, stämmer inte. Livet kan i vilket ögonblick som helst få lust att rycka upp oss ur den vanföreställningen. Peter tar mig i handen och visar med ett skört och chosefritt språk, horribla och vackra ögonblick. Hur livet gör med oss som för att påminna om att vi ingen kontroll alls har, annat än möjligheten att visa kärlek till nästan."

Henry Bronett


Ur Fuerte Ventura

Kerberos är ett rumsnyckelkort.

Den solida järngrinden flankeras av stängsel

med järnpiggar högt upp.

"Romantic suites, adults only"

[...]

Gästerna ligger i kokonger vid poolen,

i väntan på solens vågor.

Brädorna som vibrerande sekundvisare i viken.

Suget in mot nollpunkten.

Melanie Perry

Utgivningsår: 2018

Formgivning: Karl Larsson

Översättning: Peter Nyberg & Zara Lind

Svensk/engelsk utgåva

"Den engelska, romantiska poeten John Keats skrev att 'the poetry of the earth is never dead'. Men om jordens poesi aldrig dör behöver Hon fortfarande mänskliga kärl som omsätter hennes Ord i ord. Och Hon har funnit det poetiska kärlet i Llanstaffans Mel Perry. Perry hittar alltid det exakta ordet och hon finner alltid den exakta platsen i en exakt rytm för sina ord. Hon mediterar över 'kalcittoppar och vågdalar', den oväntade gulhåriga vallmon och hon vet allt om 'nätter svarta som rom'. Mel Perry är både ursprunglig och samtida. Det är poesi, en walesisk version av vad Chicagopoeten Carl Sandburg drömde om när han pratade om poesi som eftersträvade att vara 'en syntes av hyacinter och kakor'. När jag tänker på frasen i förhållande till Mel Perrys poesi skulle jag vilja kalla den hyacinter och kakor med en hälsosam portion havssalt luft." 

Professor Derek Coyle

Bern Porter

Utgivningsår: 2022

Formgivning: Karl Larsson

Översättning: Frank Bergsten, Magnus Grehn, Colm Ó Ciarnáin

Svensk/engelsk utgåva

Efter Hiroshima och Nagasaki i augusti 1945 hade Bern Porter fått nog av att vara en del av Manhattanprojektet och maskineriet runt byggandet av atombomben. [---] Själv upptäckte jag Bern Porter genom mitt intresse för Henry Miller. Roger Jackson Publisher hade släppt ett stort antal skrifter av Miller och Porter och under en tid brevväxlade jag sporadiskt med Porter från 1990-talet till Porters död 2004. [...] Mark Melnicove som har hand om Bern Porter Estate har varit vänlig nog att låta mig publicera ett urval av Porters texter.

Ur Magnus Grehns efterord


Ur Kärnvapenepoken

Krig är en mental sjukdom av den 

högsta graden, en offentlig

manifestation där alla som

arrangerar, regisserar, deltar 

är galet rubbade.

Galenskapen berör oss alla och 

vi har ingenstans att fly

Irving Stettner

Utgivningsår: 2008
Översättning: Jonas Svensson

Formgivning: Lasse Grehn

Texterna i boken är hämtade ur Adventures of a 2ND Avenue Patroller (2000) och Self-Portrait; 12 Pomes for the Road (1991).

Ny svensk översättning av den amerikanska (och japanska) författaren och konstnären Irving Stettner.

 

Irving försöker överleva som författare och konstnär i East Village i New York, han träffar på udda existenser på gatorna, som han gjort till sina. Han "patrullerar" och besöker caféerna, flörtar med servitriserna och funderar över Zen. Stettner skriver i en jazzig beatstil influerad av Miller, Kerouac, Cendrars och Whitman.


Jonas Bengt Svensson

Utgivningsår: 2011

Illustrationer: Tommy Trantino

Formgivning: Lasse Grehn

Och sedan fogas ihop igen – halvautomatiska skisser från nattåg av Jonas Bengt Svensson är ett smattrande pockande sammelsurium av loopade korniga bilder, ett upphackat, upphakat ljudspår som sänder samtidigt från olika frekvenser, från synfältets och det kroppsligas ytterområden. Landet som passerar, städerna, de små nästan nedlagda orterna, människorna, minnena. Nederlagen. Torp och telefonstolpar – allt i ett enda knytnävsslag i magen. Som hosta. Det gemensamma: resenärer är vi allihopa. Voyeurer. Med eller utan biljett, alla på väg mot samma destination och med känslan av att detta med nödvändighet måste nedtecknas. 

Isabell Dahlberg


Ur Och sedan fogas ihop igen


Nässjö

Ett inhägnat skrotupplag mitt ute på slätten, en samling oavslutade resor staplade på höjden. Fordon kvadratiskt sammanpressade till storleken av resväskor. Bakluckan på en roströd Mercedes-Benz står på glänt, ett svart leende åt oss som passerar. Ett reservdäck, en domkraft. Smyger man in genom ett hål i planket en ljus sommarnatt och ställer sig blickstilla i mitten av skrotupplaget kan man höra surret av mygg och hastighetsmätare.

Köp en bredsida Av Jonas Bengt Svensson!

Ali Thareb

Utgivningsår: 2021

Formgivning: Karl Larsson

Översättning till svenska: Jasim Mohamed

Svensk/arabisk utgåva

"Ali debuterade 2015 med diktsamlingen Den benvita tomheten. En ömsint man från knivarnas rike är hans senaste och femte i rad. Han gjorde sig vida känd i den samtida arabiska poesin genom performancekollektivet med det besynnerliga namnet Kulturens milis, ett namn som blåste en frisk fläkt, en mindre storm över det arabiska språkets poetiska landskap och förändrade det.


För närvarande är Ali fristadsstipendiat i Jönköpings län, en tid som lär lämna spår. Hur denna tid i fred, denna vilostund kommer att röra om i hans poetiska utryck återstår att se."

Ur Jasim Muhameds förord


En liten massaker

Du gråter
Och tårarna rinner ända ner på din hals
Endast så
får du mig att förstå
en tårdroppes förmåga att strypa


Dominic Williams

Utgivningsår: 2022

Formgivning: Karl Larsson

Översättning till svenska: Peter Nyberg, Frank Bergsten, Jonas Ellerström & Klara Hsin

"Floden, havet, bergen, spåren av människor – allt detta är betydelsefullt för poeten Williams. ”I min poesi har jag blivit den här platsen”, säger han om floddeltat och strandängarna i Ferryside. Men, framhåller han, för honom är landskapet konkret, inte metaforiskt. Det kan med andra ord utgöra en dikts innehåll eller miljö, men fungerar inte som symboliskt tecken eller verbal utsmyckning."

Ur Jonas Ellerströms förord


Närheten skapas inte bara genom vädjanutan också i scener där vi som läsare kan känna igen oss och ta del av det som poeten ser, som i ”Det sjunkande tidvattnet”:
”Det sjunkande tidvattnet avslöjar en
scen / en komposition av marint skräp
och fågellik / ett fall av våtmarksnoir /
naturens barbari, miljöns övergrepp /
avlagringar fördärvar brottsplatsen med
inkongruenser / i detta marslandskaps
bårhus”

Ur Peter Nybergs efterord